Centrul de Scafandri a pus monopol pe toate activitățile de pregătire, instruire și brevetare a scafandrilor, indiferent că sunt civili sau militari

5
4345

Centrul de Scafandri din Constanța se afla în centrul unui scandal, de câțiva ani, fără ca opinia publică să cunoască prea multe aspecte despre acest lucru. Vorbim despre monopol în domeniul scafandreriei, despre abuzuri și despre interpretarea unor legi după bunul plac al celor care conduc această unitate aparținând MApN. Interesul este acela de a încasa bani pentru orice ține de acest domeniu, chiar și în ceea ce privește activitățile desfășurate de firme private. Cei care vor să se facă lumină în acest caz și vor să se știe despre multe dintre aceste abuzuri sunt membrii Sindicatului Scafandrilor din România, care au ajuns până la nivel înalt, atât personal, cât și prin intermediul unor petiții.

În momentul de față, tot ceea ce ține de scafandrerie, indiferent că vorbim despre cea profesionistă sau recreațională, depinde exclusiv de Centrul de Scafandrii din Constanța, o unitate militară aparținând Ministerului Apărării Naționale (MApN), care a făcut demersuri și presiuni pentru a deține monopolul în acest domeniu, bineînțeles, pentru bani. Indiferent că vorbim despre cursuri, despre autorizări, vizită medicală sau alte formalități, toate depind de acest Centru de Scafandri din Constanța, care a dorit să nu aibă concurență, deși, până în urmă cu 10 ani nu era aceeași situație.

De unde a început totul

În 1993 a fost publicată Hotărârea de Guvern 350 privind privind pregătirea, antrenarea, perfecţionarea pregătirii şi brevetarea scafandrilor, care prevede, la art.1 că: ”Activitatea de pregătire, antrenare, perfecţionare a pregătirii şi de brevetare a scafandrilor, în vederea îndeplinirii misiunilor de apărare a țării şi pentru alte nevoi se realizează de Ministerul Apărării Naţionale prin Centrul de scafandri – cu sediul în garnizoana Constanta”. După cum se poate observa, sintagma ”alte nevoi” a fost interpretată în interesul MApN.

De asemenea, la art. 2 din aceeași H.G. este prevăzut că: ”Centrul de scafandri funcţionează ca unitate militară bugetară şi ca organ unic de brevetare a scafandrilor, de autorizare şi inspectare a activităţilor subacvatice cu scafandri”.

Cu alte cuvinte, potrivit art 1., activitățile enumerate au legătură cu activități militare, nu și civile.

S-a profitat de moartea scafandrilor Ispas și Zarafu, de la bordul epavei Medy

Totul avea să se schimbe în urma unei întâmplări tragice, din 2010, când doi scafandri civili, Cătălin Ispas şi Cristian Zarafu, și-au pierdut viața în interiorul epavei scufundate a navei Medy, într-o acțiune de salvare.

De remarcat că societățile precum cea la care erau angajați cei doi scafandri, erau autorizate, până în 2011, de Ministerul Transporturilor. Însă, ca urmare a incidentului tragic în care și-au pierdut viața, Ispas și Zarafu, PApN-ul, prin Centru de scafandri, a început să facă presiuni pentru extinderea activităților de pregătire, antrenare, perfecţionare a pregătirii şi de brevetare a scafandrilor, prevăzute în HG-ul din 1993, și în mediul civil.

În realitate, cei doi scafandri au murit din alte cauze, însă, în urma unor așa-zise expertize făcute de specialiștii Centrului  de scafandri, aceștia au invocat unele deficiențe privind normele de pregătire, organizare şi protecţie a muncii în activitatea de scufundare atât în ceea ce priveşte echipamentul cât şi în ceea ce priveşte personalul disponibil şi asistenţa medicală ce ar fi trebuit acordată în caz de nevoie. Cu alte cuvinte, spun cei din MApN, dacă pregătirea și organizarea activității ar fi fost făcută la Centrul de Scafandri, tragedia nu s-ar fi produs.

Așa cum spuneam, din acel moment au început presiunile făcute de MApN, care și-a consolidat, astfel, monopolul în acest domeniu. Astfel, toate firmele și instituțiile care au scafandri, trebuie să fie autorizate de Centrul de scafandri, iar vizitele medicale și restul activităților au trecut tot în subordinea acestuia contracost.

Se încalcă legea concurenței

Interesant este faptul că în 2017 a fost publicată o nouă lege, Legea 167 pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării, care a menținut poziția Centrului de scafandri din Constanța ca organ unic de control, pregătire, antrenare în ceea ce privește activitatea scafandrilor, fie ei militari sau civili. Legiuitorul avea obligația ca până în 2021 să publice și normele de aplicare a acesteia, ceea ce s-a și întâmplat.

Numai că, între timp, a fost sesizat Consiliul Concurenței care a confirmat ilegalitatea comisă de MApN.

Valentin Voica, președintele Asociației Profesionale pentru Scufundări Recreaționale, s-a adresat reprezentanților Consiliului Concurenței, care au subliniat chiar monopolul pus de Centrul de scafandri din Constanța.

Din analiza prima facie a cadrului legal incident în acest domeniu, reiese faptul că legiuitorul a acordat o exclusivitate Centrului de scafandri, conferind, practic, acestuia o poziție de monopol în ceea ce privește activitatea desfășurată de scafandri. Mai mult decât atât, Centrul de scafandri acționează atât în calitate de reglementator, cât și de jucător în piață, oferind, în anumite cazuri, contra cost, servicii similare cu cele ale unora dintre scafandri civili”, se arată, printre altele, în răspunsul trimis de Consiliul Concurenței.

Au ieșit pe ușă și au intrat pe geam

Urmare a acestui demers, aplicarea Legii 167 din 2017 a fost blocată, însă, pentru a putea continua activitățile pe care au pus monopol, MApN, prin Centrul de scafandri, a mers mai departe invocând vechea Hotărâre de Guvern din 1993 pe care au interpretat-o în interesul lor.

Li s-a promis ajutor de la nivel înalt

Sindicatul Scafandrilor din România a trimis o petiție către Comisia pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională din Senat, a cărei președinte, Nicoleta Pauliuc, i-a invitat la o întrevedere pe sindicaliști, pe care i-a ascultat și s-a arătat interesată de rezolvarea acestei probleme.

Doamna președinte a Comisiei a avut bunăvoința și ne-a ascultat și ne-a promis că o să ne ajute în această problemă, asta după ce, în prealabil, am discutat și cu Ludovic Orban, în toamna anului trecut, când era premier, însă nu a dat curs solicitării noastre și nu a făcut niciun demers până în momentul de față. Doamna Nicoleta Pauliuc chiar ne-a ascultat și ne-a promis că o să ne ajute. Suntem încrezători că, în urma demersurilor, vom reuși să obținem ceva”, a declarat, pentru Focus Press, Emanuel Vultur, președintele Sindicatului Scafandrilor din România.

Ceea ce este de reținut din toată această speță este faptul că Ministerul Apărării Naționale, prin Centrul de scafandri din Constanța a instituit o dictatură militară, un monopol în ceea ce privește activitățile specifice scafandrilor, pregătirea, testarea, verificarea și autorizarea acestora, indiferent că sunt civili, precum angajații unor societăți private, recreaționali, adică cei care fac scufundări în scop de divertisment, sau militari. Practic, indiferent din ce ramură faci parte, poți fi și cel mai bun scafandru din lume, recunoscut internațional, dacă desfășori o activitate în România, trebuie să fii testat, instruit și controlat din punct de vedere medical, de către cei de la Centrul de scafandri, care nici măcar nu e dotat cu echipamentele necesare, specifice unor lucrări subacvatice, însă reprezentanții lui au pretenția să verifice ei tot ce mișcă sub apă.

Iar când li s-a cerut o explicație de la minister, celor de la Centrul de scafandri, în urma unei sesizări, aceștia au trimis, practic, o listă de ”nereguli” inexistente, în legătură cu o entitate din domeniu, pentru a se acoperi. Realitatea este însă alta și vom reveni pe acest subiect.

Daniel ALBU

Citește și:

5 COMENTARII

  1. Un articol care dezinformeaza grosolan. Tâmp, as putea spune. Nu cred ca a fost scris la comanda, contra unor interese financiare…

  2. N-am mai văzut demult atât de mult maro mâncat într-un singur articol.
    Pe puncte – moartea ”suspectă” a celor doi scafandri de la Medy nu a fost deloc suspectă. O companie privată a intervenit conform declarațiilor lor pentru ”preluarea de probe” pentru dosarul de asigurări la scut timp după naufragiu. De ce era graba așa mare, nimeni nu vrea să spună. Intervenția s-a făcut fără luarea celor mai mici măsuri de siguranță, de la echipament până la verificarea prognozei meteo. Cei doi scafandri s-au rătăcit în corpul epavei cu singură lanternă chioară, fără fir ghid, fără rezerve de aer. Vremea s-a înrăutățit în timpul operațiunii și nu au putut fi salvați. Evaluați dvs. cât preț a pus firma privată pe viața angajaților precum și legitimitatea intervenției.
    2. În scufundările recreaționale nu ai nevoie de niciun aviz de la centrul de scafandri. Chiar dacă ar fi nevoie de avizul sau acordul cuiva, sunt singurii care ar avea ceva de spus în acest domeniu în care este pusă în joc viața celor ce practică acest sport. E ca și cum n-ai fi de acord ca federația aeronautică să reglementeze parașutismul sportiv.
    3. Ministerul culturii de-abia așteaptă să descarce arheologic niște teritorii subacvatice, nevăzuți și necontrolați de nimeni și brusc și-au dat seama că nu sunt de capul lor. De unde scandalul.

  3. Daca nu cunoasteti ultima ” reglementare a MApN” nu mai comentati doar de dragul povestilor…cei de la um 02145 incalca mai multe Lg.si Drepturi garantate de Statul Român .Iar ei nu recunosc nici diplomele internationale (pt ca nici un curs/diploma nu are recunoastere peste hotare) Va stau la dispozitie cu orice lamurire……

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.