Primăria Medgidia a plătit cursuri de machior și a organizat, cu încălcarea legii, 2 spectacole de Revelion, din bugetul local

0
2426
Curtea de Conturi a Județului Constanța

Focus Press vă prezenta, într-o ediţie anterioară, câteva din neregulile depistate de Curtea de Conturi, în urma unui control desfășurat în perioada martie – mai 2020, la Primăria municipiului Medgidia. S-au identificat, astfel, majorări ale salariilor unor funcționari, cu mult peste limita prevăzută de lege, precum și ”scutirea” de la plata taxelor și impozitelor către bugetul local pentru construcțiile noi, dar și pentru unele dintre cele existente. De această dată facem referire la unele abateri de la legalitate, care au determinat crearea unor prejudicii.

Una dintre aceste nereguli s-a constatat tot în legătură cu salarizarea, mai exact cu privire la modalitatea de stabilire și acordare a veniturilor salariale pentru angajații UAT Medgidia, în perioada iulie 2017 – septembrie 2019.

Astfel, în urma controlului efectuat, s-a constatat stabilirea și acordarea eronată a salariilor de bază și, implicit, a venitului salarial lunar în perioada menționată, de către ordonatorul principal de credite, respectiv primarul, nerespectând cotele stabilite și aprobate prin HCL la dată de 01.07.2017, respectiv 01.01.2018, precum în urma negocierilor purtate cu sindicaliștii.

În fapt, s-a constatat că, în urmă adoptării HCL privind stabilirea acestor salarii, au fost emise dispoziții ale primarului nominale pentru toți salariații, prin care au fost stabilite salarii de bază aferente fiecărei funcții, clasă, grad, gradații, la un nivel mult mai mic decât cel aprobat prin HCL. De aici rezultă că salariații nu au beneficiat nici de majorarea corespunzătoare gradației aferentă vechimii în muncă și nici de majorarea aferentă transferului contribuțiilor de asigurări sociale din sarcină angajatorului în sarcina angajatului, începând cu 01.01.2018.

Mai mult decât atât, echipa de audit a constatat că salarizarea practicată în perioada ianuarie 2018 — septembrie 2019, nu a fost una unitară,  ci s-a făcut diferențiat, în funcție de grad, prin dispoziția primarului.

Totodată, deși pentru mai mult de 90% din angajații UAT Medgidia, salariile de bază au fost stabilite eronat în cuantum mult sub nivelurile de salarizare aprobate prin hotărâri de consiliu local, s-a constatat că pentru alte persoane, despre care am făcut referire într-un material anterior, salariile le-au fost umflate, inițial cu 25 la sută, apoi, cu 50 la sută din salariile deja majorate. Au fost acordate, astfel, în plus venituri salariale mod eronat, doar pentru unii angajați, în sumă totală brută de 16.042 lei. Detalii AICI.

Nereguli privind organizarea și plata ultimelor două Revelioane

Din verificarea efectuată cu privire la angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor cu bunuri servicii, eșantion articol bugetar 20.01.09 “Materiale și prestări de servicii cu caracter funcțional“, s-a constatat că primăria a efectuat o achiziție directă, în baza unei facturi fiscale pentru prestări servicii artistice — recital Trupa Talisman, în valoare de 38.000 lei, pe care a achitat-o în dată de 07.02.2019. O situație similară s-a întâmplat și cu ocazia organizării ”Revelion 2020”, în ambele cazuri fiind vorba de cheltuieli din bugetul de venituri li cheltuieli pentru care nu există bază legală, deoarece această cheltuială nu este preväzută de nici un act normativ în vigoare.

Cursuri de machior, plătite de primărie

O neregulă mai puțin obișnuită, dar amuzantă în același timp, este suportarea din bugetul local al UAT Medgidia unor cursuri de formare profesională de…machior (make-up artist-n.r.).

Potrivit raportului Curții de Conturi, ordonatorul de credite al UATM Medgidia – primarul –  a încheiat contractul nr. 1/15.11.2019 al cărui obiect îl reprezintă prestarea de cursuri profesionale pentru ocupația de machior. Nici acest tip de cheltuieli nu se regăsește în prevederile vreunui act normativ și nici o cheltuială din fonduri publice locale nu poate fi angajată, și plătită dacă nu are prevederi bugetare și surse de finanțare.

 Astfel, din documentele puse la dispoziție rezultă că această cheltuială nu a fost cuprinsă în bugetul de venituri cheltuieli nefiind întocmit un referat de necesitate în acest sens nu are bază legală deoarece nu are legătură cu scopul și obiectivele primăriei.

Mai mult decât atât, s-a constatat că angajamentul a fost întocmit în baza cererii managerului unei firme prestatoare, înregistrată la UATM Medgidia, ulterior încheierii angajamentului de plată, după ce managerul respectiv a observat interesul unor persoane, care aveau înclinație spre make-up, de a dezvolta afaceri în urma dobândirii acestor competențe.

În aceste condiții de nelegalitate, primarul a încheiat un angajament legal în valoare de 58.000 lei (29 de persoane x 2.000 lei/persoană).

Altfel spus, primarul a plătit din bugetul comunității cursurile desfășurate de o firmă, pentru 20 de persoane care au primit câte o diplomă, ceea ce nu este neapărat un lucru rău, dar asta s-ar fi putut face în mod legal, printr-un proiect. Dar poate ordonatorul de credite s-a gândit că ar putea beneficia, pe viitor, de serviciile unui machior profesionist, în incinta primăriei.

În următorul material vom reveni cu detalii legate de unele nereguli privind organizarea altor evenimente, pentru care au fost alocați bani din buget, în mod nelegal.

Daniel ALBU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.