Studenții ar putea susține examenele de diplomă online, pe perioada stării de urgență, o decizie în acest sens putând fi luată de conducerea fiecărei universități în parte. Acest lucru ar fi posibil datorită unui ordin al Ministerului Educației emis recent, preventiv, în cazul în care starea de urgență se prelungește și după jumătatea lunii mai.
“Lucrările de licenţă sunt scrise acum de către studenţi. Noi colaborăm cu studenţii prin poşta electronică, pentru a-i consilia, pentru a le trimite materiale, pentru a corecta ceea ce au scris. Susţinerea examenului de licenţă, la noi, are două probe. Are o probă a părţii teoretice care se desfăşura şi până acum într-un regim online. Studentul venea în şcoală, se loga şi ave propriul test de examen şi calculatorul, la sfârşitul testului, acorda şi nota. Baza de date era destul de bine organizată. Cred că sunt 20 de ani de când funcţionăm aşa, de când dădeam împreună cu Autoritatea Navală brevetul, doar că baza de date a fost tot timpul actualizată. Iar pentru susţinerea proiectului de diplomă se făcea într-un regim faţă în faţă, cu comisia de examinare. Probabil că anul acesta se va organiza în regim online. Comisia, în Universitate, cu păstrarea distanţei între reprezentanţii Comisiei, şi studentul la el acasă”, a declarat, pentru Focus Press, prof.univ.dr.ing. Violeta Vali Ciucur, rectorul Universităţii Maritime din Constanţa (UMC).
Discutăm practic despre o premieră în învăţământul din România, susţinerea examenelor de licenţă online neputând fi posibile până acum. “Este clar că este o premieră. Tot ce ni se întâmplă în această perioadă este o premieră. Am organizat multe cursuri în regim online, dar acum tot ce este în cadrul unui curs trebuie să fie organizat în acest tip de activitate didactică şi este o premieră. Dorim să facem în aşa fel încât să fie securizat acest examen. Studentul să nu fie emoţionat, să nu fie supus unui stres suplimentar. Noi aşteptăm Metodologia Ministerului Educaţiei, normele de aplicare. După aceea, ne vom organiza procedural”, a declarat rectorul Ciucur.
Care ar fi avantajele şi dezavantajele? “Poate că studenţii vor avea mai puţine emoţii, dar trebuie să oferim şanse egale tuturor studenţilor care sunt înscrişi la examen. Poate că aici se pune problema. Deşi proba aceea de susţinere a tezei, diploma elaborată, va fi prezentată de fiecare din ceea ce a lucrat. Nu o să fie defavorizat niciun student. Celălalt examen se dădea în regim online, doar că nu îi vom mai chema în Universitate şi probabil se vor loga de acasă. Calculatorul era cel care nota şi înainte. Acorda punctajul în funcţie de ceea ce lucra fiecare, în urma rezolvării testului. Dezavantajul poate să fie în cazul unui student aflat într-o zonă defavorizată, într-o zonă în care să nu aibă semnal la internet sau un laptop performant, cu microfan şi cameră web”, susţine rectorul Ciucur.
Însă, aceste aspecte pot fi rezolvate destul de uşor. “Putem să rezolvăm aceste lucruri, aducându-i în Universitate. Punându-le o sală mare la dispoziţie. Vor intra cel mult 8 oameni într-o sală mare, cu păstrarea distanţei, cu montarea unor semne ce nu au voie să le depăşească, să-i ajutăm să se simtă în siguranţă. Încă nu am hotărât toate aceste lucruri. Studentul va putea opta. Va putea fi aproape de locul în care a studiat. Vor fi programări foarte bine făcute, cu organizarea acestei activităţi în amănunt, pentru că vrem să-i asigurăm pe toţi că ne dorim să fie bine”, a conchis rectorul Ciucur.
Alexandra VASILE