Inspectoratul Școlar tot încearcă să dreagă busuiocul, deși, nici după atâtea luni de pandemie, elevii și școlile nu sunt pregătite pentru învățământ on-line

0
6988

După închiderea totală a școlilor din România, pentru a doua oară, Inspectoratul Școlar Județean Constanța a realizat o analiză a pregătirii școlilor și elevilor pentru învățământul on-line. Situația nu este deloc îmbucurătoare și este clar că nu s-au depus toate eforturile, deși au trecut atâtea luni de la debutul pandemiei și s-a discutat și răsdiscutat despre necesitățile unităților de învățământ și ale elevilor pentru a putea susține și participa doar la cursuri on-line.

Având în vedere situația epidemiologică de la nivel național, începând cu data de 9.11.2020, toate instituțiile școlare din țară funcționează conform scenariului 3. „Cei 85.780 de elevi din învățământul primar, gimnazial și liceal desfășoară activități didactice în sistem on-line“, susține Inspectoratul Școlar Județean Constanța, deși este clar că nu este așa, după cum ne arată și ultima analiză realizată cu privire la numărul de elevi și profesori care tot nu au, încă, acces la învățământul on-line.

Deși s-au scurs atâtea luni de la debutul pandemiei și toate unitățile de învățământ au mai fost o dată închise, nici acum, la malul mării, toate cadrele didactice și toți elevii nu pot participa la cursuri on-line. Știm, rămâne tot timpul valabilă sintagma „ne-a luat pe nepregătite“, dar cum ar fi dacă am uita-o definitiv și instituțiile statului și ministerele ar depune cu adevărat toate eforturile posibile pentru a nu ne mai trezi cu nădragii în vine. Doar, vorba ceea, vrem o țară ca afară!

Așa că este absolut debusolant și de neacceptat că și la acest moment județul Constanța nu este pregătit pentru un proces de învățământ susținut în totalitate on-line. Ce-ați făcut, domnilor, în vacanța de vară, ați dormit? Dar din luna septembrie, de când s-au deschis școlile și până acum?

Guvernul a promis cu vârf și îndesat fonduri și achiziții naționale pentru ca toți elevii să dețină dispozitive electronice pentru a participa la cursuri on-line, în caz de este necesar. Și Inspectoratul Școlar Județean Constanța s-a lăudat de mai multe ori că are o bună colaborare cu primarii din toate localitățile constănțene, și… degeaba totul.

Știm, în județul Constanța avem o grămadă de comune în care drumurile sunt în majoritate din pământ, încă nu toți locuitorii sunt racordați la rețele de apă și canalizare, unii nu au nici măcar curent electric în locuințe, dar chiar nu s-au putut găsi soluții rapide pentru ca toți elevii care nu dețin un dispozitiv electronic personal să obțină unul cu sprijinul administrațiilor locale sau al Inspectoratului Școlar Județean sau al Consiliului Județean Constanța (ca să fie clar, vorbim aici de fostul președinte al instituției, pentru că actualul abia a preluat mandatul, ce să-i reproșăm deocamdată!?)? Cu fonduri de la bugetul de stat, din bugetele locale sau din cel județean, există atâtea variante. Bine că sunt, noi acționăm doar când suntem obligați de situație, nu?

Ca să fie clar, în județul Constanța 6.899 de elevi din învățământul de masă și 368 din învățământul special nu dețin dispozitive necesare accesării activităților de învățare on-line, la acest moment. Oricâte fonduri au fost și încă mai sunt disponibile, tot nu s-a putut ca până acum toți elevii constănțeni care au nevoie, să aibă o tabletă, ceva, ca să poată participa la cursuri, dacă se închid școlile, din cauza pandemiei de COVID-19. Dacă întrebi cine-i vinovat… cu siguranță toți factorii decidenți și responsabili vor ridica din umeri. Corect, domnilor șefi de ce sunteți voi?!?

Și pentru că nu ne stă bine cu capul plecat și rușinați, deși încă de marți, 10.11.2020, a precizat ce s-a făcut până acum în acest sens și care e situația prezentă, Inspectoratul Școlar Județean Constanța a simțit nevoia să mai trimită un comunicat de presă, miercuri, 11.11.2020, să ne mai explice o dată, că poate nu am înțeles bine. S-au tot realizat lucruri și se vor mai face, ni se reiterează. Posibil (să zicem, ca să nu-l luăm pe NU în brațe), dar tot degeaba, pentru că acum, când este nevoie, când iar sunt toate școlile închise, peste 7.000 de elevi, din 174 de unități de învățământ, stau acasă, fără să aibă posibilitatea de a învăța, pentru cel puțin 30 de zile.

Și dacă mai socotim câte astfel de zile au mai petrecut de la începutul pandemiei până acum, ne îngrozim de câte goluri, lipsuri au acumulat deja în educația lor.

Se vor primi, se vor livra, se va scrie, se vor achiziționa… Până acum, probabil am așteptat, că poate nu se mai închid școlile

Și ca să înțelegeți și mai bine situația curentă și să nu ne acuze nimeni de răutate, vă prezentăm declarațiile inspectorului școlar general prof. Sorin Mihai din comunicatul de presă:

„În această perioadă, prin eforturile cumulate ale tuturor partenerilor educaționali implicați, s-au realizat demersurile specifice în vederea asigurării unui proces instructiv-educativ echilibrat și eficient, după cum urmează:

– din martie până în septembrie, 5.108 dispozitive au fost date spre utilizare unităților de învățământ (prin achiziție proprie sau a administrațiilor publice locale, prin donație, prin sponsorizare etc.);

– prin H.G. nr. 370/2020, elevii din medii defavorizate vor primi, prin programul Școala de acasă  5.689 de tablete (în luna noiembrie vor fi livrate către școli);

– prin H.G. nr. 756/2020, I.Ș.J. Constanța achiziționează 170 de tablete (achiziție directă – termenul de livrare este până luni, 16.11.2020) și 192 de laptopuri (licitație deschisă, în derulare pe SICAP, se așteaptă finalizarea);

– prin proiectul ROSE, prin achiziție centralizată, unitățile de învățământ primesc 2.433 de laptopuri (procedura de licitație nu a fost contestată, este în derulare);

– pentru nouă unități de învățământ (dintr-un total de 500 de școli), Inspectoratul Școlar Județean Constanța va scrie cerere de finanțare, prin Programul Operațional Competitivitate (POC – OUG 144/2020), în vederea achiziționării de tablete, table interactive și videoproiectoare etc.

Toate celelalte instituții școlare vor primi dispozitive electronice prin P.O.C. – O.U.G. 144/2020, ca urmare a scrierii de cereri de finanțare fie de către administrațiile publice locale, fie de către unitățile de învățământ.

De asemenea, Consiliul Județean Constanța a devenit eligibil și și-a manifestat disponibilitatea pentru a scrie cerere de finanțare pentru elevii din Centrele Școlare pentru Educație Incluzivă, care vor primi dispozitive speciale, adaptate nevoilor acestora.

În acest context, menționăm că, în cel mai scurt timp, nu numai că se va acoperi necesarul de 6.899 de dispozitive electronice pentru învățământul de masă (pentru 8% din numărul total al elevilor, așa cum a fost raportat de către managerii școlari la începutul acestei săptămâni), ci se vor achiziționa dispozitive electronice și pentru cei care nu au considerat că ar avea nevoie“.

Bun! Deci, până la acest moment, nu s-au putut aloca elevilor decât puțin peste 5.000 de dispozitive electronice, în opt luni. În rest… unele se vor primi în noiembrie, altele… la un moment dat în viață. Atenție, doar pentru aproximativ 6.000 de tablete este specificat termenul noiembrie, pentru restul se menționează „licitație în derulare“, „se vor scrie cereri de finanțare“. Deci, cum vă spuneam, la un moment dat toți elevii vor avea dispozitivele necesare.

După cum ați putut observa, Inspectoratul Școlar Județean Constanța a ținut să specifice în comunicat că doar 8% din numărul total de elevi nu pot participa la cursuri (și în calcul nu îi consideră și pe cei cu nevoi speciale, probabil de aceștia nu prea îi convine că este responsabil!). Ce nu spune foarte clar este, însă, că ceilalți elevi pot fi prezenți la orele on-line doar pentru că părinții le asigură un dispozitiv!!! Nu școala, părinții, deci învățământul este obligatoriu și gratuit, pe banii părinților.

O altă încercare a I.Ș.J. Constanța de a ne induce în eroare este menționarea faptului că, după toate aceste achiziții prezentate în comunicat, se vor livra dispozitive și elevilor care nu au considerat că ar avea nevoie (repetăm, deoarece le pun la dispoziție părinții tot ce au nevoie, nu școlile). Incorect (ca să nu spunem minciună), căci dacă adunăm toate tabletele și laptopurile despre care suntem asigurați că vor ajunge cândva, nu obținem un total de 85.780 de elevi, câți sunt în județul Constanța!!! Nici măcar la jumătate dintre ei.

Și ca să înțelegeți bine adevărata situație a învățământului constănțean cu privire la posibilitatea de a se desfășura on-line, vă reamintim că, în luna septembrie a.c., aproximativ 120 de școli (din totalul de 500) din județ nu aveau conexiune la Internet (adică, în aceste cazuri, profesorii acum pot doar să predea de acasă și doar folosind propria conexiune, plătită din salariul lor). Așteptăm cu nerăbdarea situația actuală și a acestui aspect, analiză pe care I.Ș.J. Constanța a promis că o finalizează curând.

Despre soluțiile găsite pentru ca și elevii fără dispozitive electronice să poată învața ceva în următoarele 20 de zile, cel puțin, citiți în materialul de mai jos. Dar să mai cităm un pic din comunicatul de marți al Inspectoratului Școlar Județean: „Pentru asigurarea unei îndrumări corecte și coerente a activității didactice, I.Ș.J. Constanța, prin inspectorii școlari, va monitoriza săptămânal fiecare elev care nu are acces, în acest moment, la dispozitive sau surse de Internet, astfel încât pregătirea tuturor să fie asigurată conform standardelor specifice, până la achiziționarea mijloacelor tehnologice necesare“.

Au fost alocați 235 de milioane de euro pentru achiziționarea de tablete

Aflat, miercuri, 11 noiembrie 2020, la Spitalul Clinic Județean de Urgență Constanța, vicepremierul Raluca Turcan nu a dorit să răspundă la întrebarea „au trecut aproximativ nouă luni de la debutul pandemiei, de ce la acest moment peste 7.000 de elevi constănțeni nu au dispozitive electronice?“. A vrut, însă, să prezinte ce s-a realizat până acum: „La nivel de țară, în momentul de față, pentru sistemul de educație au fost alocați 235 de milioane de euro, pentru achiziționarea de tablete, de echipamente de protecție sanitară, inclusiv de containere sanitare în localitățile unde școlile nu sunt racordate la rețeaua de apă și canal. A fost o achiziție centralizată de 250.000 de tablete și chiar ieri a fsot semnat contractul pentru al doilea lot și în zilele următoare urmează să se finalizeze această achiziție centralizată prin ONAC, la comanda Ministerului Educației, dar în paralel cu acestea, se fac achiziții și noi am pus la dispoziție 100 de milioane de lei, la Ministerul Educației, ca o sumă buffer pentru inspectoratele școlare să poată să depună proiecte de achiziții de tablete pe care noi să le decontăm, fiind fondurie europene. Deci 235 de milioane de euro am alocat pentru achiziționare de tablete. Ca să nu spun că am crescut capacitatea de acoperire a unităților școlare cu fibră optică cu 3.000 în acest an de guvernare. Așadar, progresele sunt cât nu s-a făcut în 30 de ani aproape în România până în momentul de față. Dar nici nu poți să recuperezi într-un an ce nu s-a făcut în 30 de ani. Important este că în momentul de față niciun euro pe care îl avem la dispoziție nu este irosit și fiecare posibilitate de finanțare o valorificăm, astfel încât să acoperim și nevoile din educație și pe cele din sănătate, să sprijinim și mediul economic“.

Valentin ISPAS

Citeşte şi:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.