Toamna reprezintă sezonul cu o incidență crescută a virozelor respiratorii și de debut a infecțiilor gripale. În acest an ne confruntăm, suplimentar, cu o transmitere comunitară crescută a infecției cu SARS CoV-2. În plus, începerea anului școlar implică o intensă activitate medicală. Cu alte cuvinte, reîntoarcerea la școală sau la grădiniță în contextul pandemic este o provocarea pentru toată lumea, cu multe necunoscute care pot genera numeroase boli în rândul copiilor, indiferent de țară și de condițiile de educație sau de cât de bine este pregătit sistemul să facă față acestei crize. Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), dr. Raed Arafat, a declarat sâmbătă că autoritățile nu exclud varianta reintroducerii stării de urgență dacă situația privind epidemia se va înrăutăți. În privința redeschiderii școlilor, care reprezintă un motiv de îngrijorare, dr. Arafat a transmis părinților să își lase copiii acasă dacă au orice simptom de răceală. Autoriățile se așteaptă la apariția unor focare de Covid-19 în unitățile de învățământ.
Medicul Loti Popescu, Master European Promovarea Sănătăţii şi Educaţie pentru Sănătate, coordonator judeţean al Biroului de Programe şi Promovare a Sănătăţii şi Educaţiei pentru Sănătate din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Constanţa, ne oferă câteva recomandări care ar putea fi utile pentru orice părinte care se confruntă cu o astfel de situație excepțională.
Temperatura de peste 38 de grade Celsius este considerată febră, iar copilul nu are ce să caute la școală sau la grădiniță cu febră. Febra nu este doar semnul unei infecții, ci și al nivelului ridicat de contagiozitate. O tuse convulsivă este un alt semn să duceți copilul la medic. Același lucru este valabil și pentru respirația șuierătoare (wheezing). Dacă preșcolarul sau școlarul prezintă scaune diareice, deshidratare și febră, sunați medicul pediatru și nu duceți copilul în colectivitate. În cazul altor afecțiuni contagioase, precum rubeola, oreion, rujeola, hepatita A, scarlatina există anumite reguli pentru întoarcerea în colectivitate, iar medicul vă poate oferi toate detaliile necesare.
Colectivitățile și bolile transmisibile
În colectivități discutăm despre 4 căi de transmitere a bolilor. Afecțiunile digestive includ boala diareică acută, parazitozele intestinale, toxiinfecțiile alimentare și hepatita virală A. Afecțiunile respiratorii includ virozele respiratorii, gripa, infecția su SARS CoV2, bolile copilăriei și tuberculoza. De reținut că micozele și pediculoza se transmit pe cale cutanată (piele), iar hepatita B și HIV/SIDA pe cale sangvină (sânge).
“În colectivități vorbim despre 4 căi de transmitere, respectiv calea respiratorie, calea digestivă, calea cutanată (piele) și sagvină, prin sângele potențial infectat. Ca să putem să prevenim o boală care se transmitere pe una dintre aceste căi noi trebuie să blocăm calea de transmitere. De exemplu, pentru bolile care se transmit pe cale respiratorie putem bloca infectarea prin aerisirea încăperilor, păstrarea distanței fizice, nu intrăm în colectivități dacă avem manifestări respiratorii, ne spălăm des pe mâini pentru că ating diverse obiecte. Atenție, tușitul și strănutul se face în pliul cotului. Ca să prevenim bolile care se transmit pe cale digestivă sau calea fecal-orală care ne arată foarte bine circuitul mână-fund, specifică copiiilor, spălatul pe mâini, apă de băut doar din surse sigure, fiecare copil să aibă propria sticluță cu apă la el, nu se folosec instrumente de mâncat în comun cu cineva, respectarea regulilor de igienă la toaletele de la școală, depozitarea gunoiului/resturilor de mâncare doar în spațiile special amenajate. Pe calea cutanată spălatul pe mâine și pe calea sangvină regula de aur nu atinge sângele altei persoane. Putem să anunțăm alte persoane să acorde primul ajutor”, a declarat, pentru Focus Press, dr. Loti Popescu, coordonator judeţean al Biroului de Programe şi Promovare a Sănătăţii şi Educaţiei pentru Sănătate din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică din Constanţa.
„Respectarea regulilor de igienă personală și colectivă este cheia pentru prevenirea bolilor infectocontagioase”
Important este ca familia să respecte indicațiile medicului școral, asistentului școlar și mediului de familie. Copilul trebuie să fie clinic sănătos în momentul intrării în colectivitate. De asemenea, în școli se face și triajul epidemiologic. “Legat de colectivitățile de copii țin să menționez că părinții sunt primele modele ale copiilor. Copiii fac ceea ce văd și mai rar ceea ce li se spune. Respectarea regulilor de igienă personală și colectivă este cheia pentru prevenirea bolilor infectocontagioase. Observarea este foarte importantă. Observați-vă copiii. Orice manifestare diferită de normalitate pe care o observați la copilul dumneavoastră, respectiv tuse, strănut, apatie, lentoare, febră, trebuie să vă pună în gardă, iar pașii de urmat sunt contactarea medicului de familie, respectarea prescripțiilor acestuia și reținerea copilului acasă fără a fi dus în colectivități. Nu duceți copiii în colectivitate dacă au semne de boală. Orice părinte își simte copilul și îl cunoște cel mai bine”, atrage atenția dr. Loti Popescu.
De asemenea, asigurarea unei bune imunități pe tot parcursul anului, menținerea unui corp sănătos prin mișcare, alimentație corespunzătoare vârstei, tipului de activitate desfășurată, evitarea stressului ține bolile la distanță, mai susține dr. Loti Popescu, care mai adaugă și faptul că: „Un organism cu o imunitate bună se îmbolnavește foarte rar, iar recuperarea este mai ușoară și mai rapidă„.
Limitarea infecției cu SARS CoV-2 constituie o uriașă provocare a sezonului școlar 2020-2021 pentru Medicina de Familie
Societatea Națională de Medicina Familiei propune, pentru începerea noului an școlar, adoptarea unor noi reguli care să preîntâmpine problemele și să diminueze riscurile date de pandemie.
Iată ce propun medicii de familie:
- Responsabilizarea și implicarea familiei
Scopul este acela de a identifica precoce, în familie, copiii cu semne de afecțiuni respiratorii acute și izolarea acestora la domiciliu. Motivele ar ar fi că toamna reprezintă sezonul cu o incidență crescută a virozelor respiratorii și de debut a infecțiilor gripale; nu există criterii clinice validate științific de diferențiere clinica certă între infecția COVID-19, gripă și virozele sezoniere; prezența în școală și ulterior în sălile de așteptare de la cabinetele de medicină de familie, a elevilor cu oricare dintre afecțiunile enunțate reprezintă un risc semnificativ pentru răspândirea acestor boli, inclusiv a infecției cu SARS CoV-2.
Se dorește distribuirea de materiale cu informații clare, scurte și precise către părinți privind identificarea precoce a semnelor de infecții respiratorii (media, afișaj, instrucțiuni scrise oferite de școli, instruirea directă de către învățători și diriginți). Este necesară o instruire a părintelui în școala, prin intermediul cabinetelor, cu privire la atitudinea de urmat: copilul va fi reținut la domiciliu chiar și la semne minore de boală și medicul de familie va fi contactat telefonic.
2. Renunțarea la birocrația specifică începutului de an școlar
Scopul ar fi limitarea prezentării la cabinetele medicilor pentru demersuri birocratice care suportă amânare și pentru care este dificil de realizat o programare fără a afecta îngrijirea persoanelor care se prezintă pentru starea de boală. Motivele sunt că în context epidemiologic particular în acest an adresabilitate crescută a pacienților cu boli cronice care trebuie să limiteze semnificativ accesarea serviciilor de sănătate secundare sau terțiare; număr crescut de prezentări la cabinet, atestat de experiența anilor trecuți, a pacienților elevi care solicita diverse documente.
Medicii de familie doresc renunțarea la eliberarea adeverințelor medicale care să ateste capacitatea copilului de a participa la orele de sport. Vor fi solicitate medicilor de familie doar adeverințe care atestă încadrarea într-o categorie scutită de efort fizic; aviz epidemiologic pentru (re)intrarea în colectivitate; fișa de vaccinări; adeverințe de boli cronice pentru părinți! (deși nu există această cerință în legislație, anumite școli și licee solicită astfel de documente);adeverință medicală pentru înscrierea în colectivitate (deși este nevoie de acest document numai la intrarea într-un nou ciclu de învățământ, unele unități școlare solicită pentru toți elevii un astfel de document, care are doua pagini și presupune examen clinic complet pe aparate și sisteme, înregistrarea greutății, înălțimii, TA etc.) Utilizarea mijloacelor de comunicare la distanță în situația în care școala solicită anumite documente pe care medicul de familie le eliberează, comunicare între medic de familie, școală și părinte.
3. Alte propuneri
Medicii de familie propun transformarea programului CORNUL ȘI LAPTELE într-un program de tip MASCA ȘI DEZINFECTANTUL, astfel încât fondurile deja prevăzute în buget să fie cheltuite mai eficient și mai riguros, pe lângă fondurile necesare pentru investiții specifice perioadei epidemice. Medicii de familie susțin că statul trebuie să introducă gratuitate pentru vaccinarea antigripală a copiilor din colectivitățile școlare. Medicii de familie cer și elaborarea unei proceduri dedicate și clare privind testarea și managementul copiilor din colectivități suspecți de infecția cu SARS CoV-2 (conform definiției de caz)”, se arată în punctul de vedere al SNMF.
Reamintim faptul că noul an școlar începe în 14 septembrie. Direcția de Sănătate Publică din Constanța trebuie să informeze, până în 7 septembrie, Inspectoratul Școlar Județean privind situația epidemiologică, acesta urmând să propună scenariul de începere a şcolii.
Alexandra VASILE
Citește și: